Zwitserland

30-04-07 tot 01-05-07   Basel

Bij Chiasso gaan we de grens over van Italie naar Zwitserland, de douane stapt in de trein en rijdt mee tot de eerstvolgende halte, ze voeren een 100% paspoortcontrole uit. Eenmaal in Zwitserland zien we het landschap snel veranderen, het wordt steeds bergachtiger, vooral het eerste gedeelte van Zwitserland tegen Italie aan is erg mooi met veel hoge bergen. We rijden via Chiasso, Airolo, Andermatt, Fluelen, Luzern en Olten naar Basel, waar we rond 16.00 uur aankomen. We overnachten in hotel Steinenschanze, vanuit Nederland zou de Treinreiswinkel de Swisspass (voor 8 dagen onbeperkt rondreizen door Zwitserland) naar dit hotel toesturen. Helaas als we in het hotel aankomen hebben ze hier nog niets voor ons ontvangen. Erg lastig want vandaag is het natuurlijk koninginnedag in Nederland, dus is er niemand te bereiken, we zullen dus tot morgen moeten wachten voordat we weten waarom het hotel niets ontvangen heeft. We gaan Basel in om hier een telefoonkaartje voor Zwitserland te kopen, het simkaartje dat we kopen werkt echter niet in onze telefoon. Heel vreemd we hebben ondertussen toch al heel wat verschillende sim kaartjes zonder problemen gebruikt in deze telefoon. In de winkel zijn ze gelukkig heel vriendelijk en uiteindelijk kunnen we enkel maar tot de conclusie komen dat het er op lijkt dat onze telefoon gelocked is voor de meeste Zwitserse telefoonaanbieders. Ze hebben echter een perfecte oplossing, ze hebben nog wel een gebruikte telefoon liggen die wel goed werkt en die we gratis mogen meenemen. Das nog eens een voordelig Sim kaartje kopen, we denken eerst dat het een grapje is maar we kunnen de telefoon echt zo meenemen, wel handig want de andere telefoon was ook echt wel aan vervanging toe. We lopen langs het felgekleurde stadhuis van Basel, langs de 2 kerkjes en de fontein, daarna halen we een hamburger en een broodje kebab.

 

01-05-07 tot 02-05-07   Basel naar Lausanne

We nemen ´s ochtends direct contact op met de treinreiswinkel (het personeel van het hotel is gelukkig heel behulpzaam en vriendelijk), het blijkt dat zij de papieren gewoon netjes op tijd verstuurd hebben met een aflevergarantie voor maandag. Helaas heeft TNT deze belofte niet gehouden, ze blijken gewoon niet langs te zijn geweest. Erg vervelend want vandaag is het hier in Zwitserland een feestdag, dus geen papieren vandaag. De beste oplossing is dat we gewoon nu maar zelf treinkaartjes kopen naar Lausanne (en Interlaken), met de garantie dat we deze kaartjes volledig vergoed krijgen, de treinpassen zullen dan doorgestuurd gaan worden naar Interlaken. We lopen nog even Basel in om geld op te nemen (Zwitserse franken, wel lastig hoor dat je niet gewoon euro´s kunt gebruiken hier), dan nemen we om 12.00 uur de ICN naar Lausanne, de treinreis duurt 2,5 uur en gaat via Moutier, Biel en Neuchatel. Dit is een mooie route langs veel wijngaarden en langs 3 grote meren (Bielensee, Lac de Neuchatel en meer van Geneve). We overnachten in hotel a la Gare, we hebben het idee dat de mensen hier minder vriendelijk en behulpzaam zijn dan in Basel, misschien doordat Lausanne ligt in het Franstalige deel van Zwitserland? We bezoeken de cathedrale de Notre Dame, een leuke wandeling door de stad omhoog de heuvel op. De kathedraal is van binnen niet heel bijzonder mooi, de buitenkant ziet er wel mooi uit, ook erg de moeite waard is om via een heleboel trappetjes naar de top van de kathedraal te lopen. Van bovenop de kerk heb je een prachtig uitzicht over de Alpen, het meer van Geneve (Lac Leman) en de mooie oude gebouwen in Lausanne. We lopen nog een leuk rondje door het centrum van Lausanne, langs de verschillende oude gebouwen, daarna halen we eten bij de supermarkt en lopen we naar het meer van Geneve. We hebben geluk dat de lucht aardig opgeklaard is, hierdoor hebben we een mooi uitzicht over het meer en de Alpen die hierachter liggen, ook leuk voor de foto´s zijn de mooi gekleude voorjaarsbloemen die hier volop in bloei staan.

 

02-05-07 tot 03-05-07   Lausanne naar Interlaken (Golden Pass)

Via de Golden Pass route rijden we via Montreux, Gstaad, Zweisimmen en Spiez, langs de Thuner See naar Interlaken. Net als gisteren is dit een mooie route langs bergen en meren, deze route rijd je echter in een speciale trein met panorama rijtuigen (extra grote en hoge ramen). Doordat je deze route met een speciale trein doet verwacht je eigenlijk meer van deze route, maar wij vonden deze route gewoon erg mooi maar niet echt heel spectaculair. We verwachten dat andere speciale treintrajecten die we hier nog zullen gaan maken, door mooiere hogere berggebieden zullen gaan. In Interlaken overnachten we in hotel Beau Site, met mooi uitzicht op de besneeuwde bergen en met veel geluk ook met uitzicht op de Jungfrau. Het personeel in het hotel hier is supervriendelijk, wel handig want de treinpassen zijn nog steeds niet gearriveerd. Na heel veel telefoontjes/ mailtjes, worden we uiteindelijk aan het eind van de middag 2 keer gebeld door iemand van TNT of we de papieren echt wel vandaag nodig hebben.....Nee, die hadden we maandag al nodig gehad! We hadden het niet meer verwacht maar uiteindelijk worden de papieren toch nog die avond in het hotel bezorgd, eindelijk kunnen we nu weer echt zonder zorgen gaan genieten van Zwitserland. We komen niet zo heel laat aan in Interlaken dus we hebben nog tijd om een ritje omhoog te maken met het Harder Kulm ´trein`baantje, een wagon wordt via een dikke staalkabel omhoog getrokken naar 1322 meter. Vanaf het hoogste punt heb je een mooi uitzicht over Interlaken, de 2 meren (Brienzersee en Thunersee) en de prachtig besneeuwde (helaas bewolkte) bergen die in de verte liggen. We wandelen weer terug naar Interlaken, dit is een leuke simpele wandeling van ruim een uur, daarna lopen we nog een rondje door Interlaken zelf heen, een leuke stad. Later op de middag worden de bergen steeds mooier dus kunnen we hiervan nog een mooie foto maken.

 

03-05-07 tot 04-05-07   Interlaken/ Jungfraujoch

Na een heerlijk ontbijtbuffet gaan we met de Berner Oberlander Bahn naar Lauterbrunnen (tot aan hier is de Swisspass geldig, het traject hierna krijg je 50% korting), vanaf hier stappen we over op de Wengerbahn (een tandradtrein) naar Klein Scheidegg. Vanaf Klein Scheidegg gaat de Jungfraubahn naar 3454 meter, dit is het hoogste punt in Europa dat je met de trein kunt bereiken. Vanaf Lauterbrunnen beginnen de uitzichten spectaculair mooi te worden, hoge besneeuwde bergen, watervallen en dat met een prachtig blauwe lucht. Vanaf Klein Scheidegg rijden we met de Jungfraubahn echt de sneeuw in, helaas zie je hier niet zo heel veel van, doordat het grootste gedeelte van de route door een tunnel heen gaat. Sylvia krijgt een prachtig plekje naast de bestuurder, leuk voor foto´s en een filmpje. Eerst gaan we door een korte tunnel heen, dan kunnen we nog even kort genieten van de besneeuwde bergen voor ons, voordat we een van deze bergen inrijden in een hele lange tunnel. Erg leuk is dat er midden in deze lange tunnel door de Eigerberg heen 2 tussenhaltes zijn gemaakt, waar de trein 2 keer een 5 minuten stop maakt. Op deze stations zit je aan de rand van de berg, hier zijn meerdere grote ramen in gemaakt, zodat je kunt zien door wat voor prachtige omgeving je rijdt. Vanaf de Jungfraujoch nemen we eerst een supersnelle lift (6 m/s) omhoog naar het Sphinxterras (3571 m), vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht op alle prachtig besneeuwde hoge bergen. We hebben enorm veel geluk want het is stralend weer en ondanks dat we hier op ruim 3400 meter zitten is het absoluut niet koud, door het heerlijke zonnetje en doordat er geen wind staat. We nemen de lift weer terug naar beneden en lopen de berg uit en de gletsjer op. Vanaf de gletsjer loopt er een pad door de sneeuw heen naar de Monchsjochhutte (3650 m), het is een prachtige sneeuwwandeling naar deze hut toe. We zijn absoluut niet voorbereid op een wandeling door de sneeuw, maar doordat de sneeuw aardig aangestampt is, is het goed te doen. De wandeling duurt een uurtje en doordat het ook hier windstil is, is deze wandeling puur genieten van het uitzicht en het zonnetje, je merkt helemaal niet dat het 5 graden vriest hier. Onderweg komen we mooie stukken tegen met sneeuwduinen en ijs dat prachtige druipers heeft gevormd. In de hut nemen we lekker een kopje warme choco en een braadwordt, goed echt verdiend hebben we het niet na gewoon een heerlijke wandeling, maar het is toch wel erg lekker. Via dezelfde route wandelen we weer terug, de Monchsjochhutte zien we in de bewolking verdwijnen, de bergen waar wij richting wandelen worden steeds mooier onbewolkt. Na de prachtige wandeling brengen we een bezoekje aan het ijspaleis. Dit ijspaleis is bijzonder de moeite waard om te zien, je loopt door lange gangen heen die helemaal uit ijs gemaakt zijn en in verschillende `kamers´ zijn prachtige ijsfiguren te zien. Wij vinden de pinquins en de roofvogels de mooiste ijsfiguren, deze zijn met superveel details uit het ijs gehakt, prachtig. Na het ijspaleis gaan we naar het gewone uitzichtsterras, hier staan we opeens volop in de wind en dan merk je opeens dat het echt ijskoud is hier.

We schieten heel snel een paar foto´s en dan gaan we snel weer de berg in, wat een mazzel dat we wel zo heerlijk uit de wind de hele wandeling hebben kunnen maken. Met de Jungfraubahn gaan we weer terug naar klein Scheidegg, daarna nemen we de Wengerbahn dit keer via Grindelwald en Zweilutschinen terug naar interlaken. Ook de route via Grindelwald is echt prachtig, we maken mooie foto´s het dal in met de prachtge hoge besneeuwde bergen op de achtergrond. We weten wel heel zeker dat we nog eens in dit gebied willen terugkomen, dit zal dan in ieder geval in september zijn, want dan is tenminste alles geopend en is de sneeuw veel verder weg gesmolten zodat we dit prachtige gebied ook lopend verder kunnen gaan verkennen.

 

04-05-07 tot 05-05-07   Interlaken naar Airolo (Golden Pass/ Gotthard express)

Via het laaste stukje van de Goldenpass route rijden we via Brunig naar Luzern, het weer is niet zo stralend als gisteren, maar het kan ook niet iedere dag prachtig zijn. Dit stukje van de Golden pass rijden we met een gewone trein, ook deze route gaat weer langs mooie besneeuwde bergen en meren. In Luzern stappen we over op een boot over het Vier Waldstatter meer naar Fluelen. We varen met de Uri, dit is het oudste stoomschip van Zwitserland, recent is dit schip geheel gerenoveerd, je ziet prachtig hoe het stoomschip wordt aangedreven door 2 schoepenraden en de enorm grote en prachtig glimmende motor. Je kunt ook zien hoe de oude originele motor bediend wordt door de machinist. Het is een leuk boottochtje langs leuke dorpjes en mooie bergen. Vanaf Fluelen nemen we de Gotthard Express trein , die via Andermatt naar Airolo rijdt, dit is precies dezelfde route als die we eerder gereden hebben vanaf Milaan richting Basel. Na een leuke treinrit langs verschillende bergmeren komen we rond 17.00 uur in de stromende regen aan bij hotel Forni in Airolo. Gelukkig klaart het later op de avond nog een beetje op zodat we toch nog een leuke foto kunnen maken van Airolo en de bergachtige omgeving. De totale route over het Waldstattermeer en de Gotthardbaan wordt ook wel de Wilhelm Tell route genoemd, maar dit is enkel een 1e klas route. Wij reizen exact het zelfde traject maar dan 2e klas en dan heeft het traject niet meer zo´n mooie naam.

 

05-05-07 tot 06-05-07   Airolo naar Bergun (Bernina Express)

Vandaag hebben we een hele lange treindag gepland staan, doordat het nog geen hoogseizoen is rijdt de postbus van Lugano naar Tirano (langs de Italiaanse meren) nog niet. Het Bernina Express traject start in Tirano, dus is de enige optie om via een lange omweg, via Bellizona, Chiasso, Milaan (ja we zijn weer even terug in Italie....) en Sondrio naar Tirano te rijden. We informeren nog naar andere opties, het is geen probleem om via een veel kortere route in Bergen te komen, maar dan kom je niet in Tirano en rijdt je dus niet de route van de Bernina Express. We willen wel graag de mooiste treintrajecten gereden hebben dus dan maar een hele lange teeindag vandaag. Tot aan Milaan gaat alles prima, maar dan zijn we weer terug in Italie en merk je meteen dat de treinen niet zo goed geregeld zijn als in Zwitserland. De trein die vanuit Tirano moet komen heeft meer dan een half uur vertraging, ook lezen we op de borden dat de treinen naar Tirano met vertraging/ een omweg reizen, dat is hoopgevend. Gelukkig zit er 3 kwartier speling dus aankomst en weer vertrek van de trein naar Tirano en we hadden het niet verwacht maar we vertrekken netjes op tijd vanuit Milaan. We zijn een tijdje onderweg en denken net dat het gelukkig mee lijkt te vallen als we horen dat de trein maar rijdt tot aan Sondrio en we vanaf hier over moeten stappen op de bus. We arriveren in Sondrio om de tijd dat we eigenlijk in Tirano hadden moeten aankomen en hebben vanaf hier geen idee hoelang het nog rijden is naar Tirano. We hebben gelukkig een uur speling op Tirano, maar als je niet weet hoelang het rijden is, is dit toch even spannend of je de aansluiting nog wel gewoon haalt. Zeker omdat dit al zo´n lange dag is en we 18.45 toch echt al wel laat genoeg vinden om in Bergen aan te komen. Gelukkig staat de bus netjes klaar, past iedereen precies in de ene bus die klaar staat en stopt de bus onderweg maar 1 keer, met 40 minuten vertraging komen we dan ook nog op tijd aan in Tirano, waar we nog 5 minuutjes moeten lopen naar het treinstation. In Tirano lijkt een festival of zo te zijn, maar helaas hebben we niet echt tijd om hier nog een rondje te lopen.

De trein naar Bergun staat al klaar dus we kunnen direct in stappen, de echte Bernina express rijdt maar 1 meer per dag en is al vertrokken, maar doordat het festival in Tirano is hebben wij vandaag toch een panoramatrein die zonder overstappen direct doorrijdt naar Bergun. Nadeel van de panoramatrein is wel dat de prachtige ramen enorm spiegelen, dit maakt fotograferen erg lastig. Vanaf Tirano gaan we een lang stuk langzaam berg opwaarts, via veel bochtjes, rondjes, bruggetjes en een lange tunnel. Daarna komen we uit op de Berninapass, met 2253 meter is dit het hoogste punt van dit treintraject. Dit is de eerste trein waarbij je echt zichtbaar met de trein door de sneeuw heen rijdt, de Jungfraujoch ging wel een stuk hoger, maar waar de sneeuw lag reden we hier door de tunnel heen. Het is erg leuk om nu voor het eerst echt met de trein door de sneeuw heen te rijden. Het is heel erg bewolkt/ mistig, geen mooie foto´s dus, maar het heeft wel wat zo´n mysterieuze witte lucht in het met sneeuw bedekte landschap. Het is een prachtig gebied waar we in een sneeuwbui doorheen rijden, vooral een groot bevroren meer is prachtig om te zien. Op een stuk door het bos heen zien we ook een groep hertjes weg rennen. Deze route vinden we veel mooier dan de Golden Pass route, deze route zouden we dan ook graag nog een keer willen rijden met mooi weer. Als we in Bergun aankomen regent het zachtjes, dit is een klein dorpje dus gelukkig is het niet ver lopen naar hotel Albula. Vandaag besluiten we na deze lange dag toch maar een keer een `echte maaltijd´ te bestellen in het restaurant van het hotel, veel keuze hebben we eigenlijk ook niet in dit kleine dorpje. We zoeken de goedkopere gerechten uit met limonade en uiteindelijk hebben we een prima maaltijd met courget gevulde pannekoekjes met kaas en aardappeldeegbolletjes in lekkere tomatensaus, voor minder dan 30 euro met zijn tweeen.

 

06-05-07 tot 07-05-07   Bergun naar Zermatt (Glacier Express)

Met de Glacierexpress rijden we vanaf Bergun via Thusis, Chur, Andermatt en Brig naar Zermatt. Het eerste stuk vanaf Bergun is erg mooi over de Filissur brug (hele hoge brug) en met veel ´rondjes` en door een 5 km lange tunnel de berg op. Daarna volgt een vlakker stuk door het dal heen, waarna we over de Oberalppass rijden, met 2033 meter is dit het hoogste stuk van de Glacierexpress. Een mooie route, maar wat ons betreft is deze route niet mooier dan de veel minder bekende Bernina Express die we gisteren gereden hebben. Vlak voor Zermatt begint het weer eindelijk op te klaren, eindelijk weer foto´s met een mooie blauwe lucht. Vanaf Brig naar Zermatt wordt de route ook weer mooier, je komt steeds dichter bij de hoge (4000+ m) besneeuwde bergen. Onderweg naar de Oberalp Pass krijgen we een lunch geserveerd, we hebben een lunch besteld omdat in de boekjes nog staat dat de glazen scheve voeten hebben, omdat de trein zo schuin de berg op en af gaat. Helaas is dit in ieder geval in de nieuwe treinen niet zo, je krijgt gewone glazen. Wel jammer, maar gelukkig smaakt de lunch prima, salade vooraf, beef stroganoff met wortels en rijst en tiramisu of een kaasplankje toe. Het is wel veel werk voor het personeel om de luch in de trein te serveren, onze tafel wordt al om 11.00 uur gedekt maar (gelukkig) krijgen we `pas´ na 12.30 de salade. Ook in de Glacier Express zit je in panoramarijtuigen, dus helaas ook hier weer spiegelramen. Als we dichter bij Zermatt komen zien we ook de bekende Matterhorn steeds dichterbij komen, helaas is deze berg niet zo mooi onbewolkt als de andere bergen. Aan het eind van de middag komen we aan in Zermatt, waar we overnachten in hotel Alpenblick, wij vinden dit het minste hotel waar we in Zwitserland overnacht hebben. Zermatt is heel duidelijk een skidorp, internet is er belachelijk duur en in deze tijd is er heel veel gesloten. Zermatt is een autovrij dorp, maar je moet niet vewachten dat je in deze tijd van het jaar hier ook van je rust kunt genieten, dit is echt de bouw/ verbouwingsperiode en grote vrachtauto´s zijn voor deze doeleinden wel toegestaan en dan ook volop in het dorp aanwezig. We lopen nog een rondje door het dorp heen en maken foto´s van de murmeltier fontein en het kerkje.

 

07-05-07 tot 08-05-07   Zermatt/ Gornergrat/ Kleine Matterhorn

Ook vandaag hebben we weer heel veel mazzel, vandaag willen we met de trein en kabelbaan naar de 2 hoogste punten bij Zermatt toe gaan en de ochtend begint met stralend weer. We kunnen niet zo heel vroeg weg, want de eerste kabelbaan naar de top van de kleine Matterhorn (het Matterhorn Glacier Paradise op 3883 m) vertrekt pas om 8.30 uur. Tussen veel skiers in gaan we in een volle kabelbaan het eerste stuk omhoog, we moeten 2 keer overstappen in een andere gondel, gelukkig zijn de 2 hoger gelegen gondelbanen geschikt voor 2 keer zoveel mensen. Het is een prachtige rit naar de top van de kleine Matterhorn, al snel zien we niets anders als een prachtige witte omgeving om ons heen. Ook zien we de grote Matterhorn steeds dichterbij komen, de lucht is stralend blauw maar helaas blijft de matterhorn gedeeltelijk bedekt met wolken. Boven op de top van de kleine Matterhorn is het heel erg koud, het is hier -11°C en door het een harde wind staat lijkt het wel of het nog veel kouder is, ook zorgt de wind regelmatig voor een kleine sneeuwstorm. De lucht is echter nog steeds prachtig blauw en samen met het prachtige uitzicht op de vele hoge besneeuwde bergen, maakt dit dat we toch enorm genieten van de korte tijd die we op de top staan. Het is net of je naar plaatjes in een boek kijkt of een filmpje op tv, het is prachtig om zo´n spectaculair mooi uitzicht te hebben. Ook op deze top is een ijspaleis gemaakt, niet zo mooi als het ijspaleis op de Jungfraujoch, maar zeker de moeite waard en een goede plek om een beetje op te warmen. Ook in dit ijpaleis staan meerdere mooie ijsstandbeelden, in dit ijspaleis is ook een mooi verliche natuurlijke gletsjerspleet te zien.

Op de terugweg maken we een tussenstop op de TrockenrSteg (2939 m), ook hier ligt nog volop sneeuw, er staat hier bijna geen wind en met een lekker zonntje is het hier veel aangenamer. We drinken hier een kopje warme choco en genieten ook hier nog even van wat spectaculaire uitzicht voordat we weer de kabelbaan naar beneden nemen. Na deze prachtige ochtend lopen we naar het station waar vandaan de Gornergratbah begint, dit tandradtreintje rijdt in 50 minuten naar 3089 meter. Ook dit is weer een prachtige route, waarbij je al snel weer met het treintje de sneeuw in rijdt, helaas begint het wel bewolkter te worden. In de diepe sneeuw zien we meerdere murmeltieren, we vragen ons af waar die hun eten vinden in deze diepe sneeuw. Op de top genieten we van het prachtige uitzicht en eten we patat en apfelstrudel, deze top is een stuk lager dan de kleine Matterhorn, maar ondanks dat het hier bewolkt is, is het niet zo heel koud hier. We hadden graag vanaf hier helemaal naar beneden willen lopen, maar hiervoor ligt nog veel te veel sneeuw. We nemen dus weer het treintje een stukje naar beneden toe, we hebben dit keer een prachtig plekje naast de bestuurder voor een voorraampje.

We stappen uit op Rotenboden, de eerste tussenhalte op 2815 meter, vanaf hier hebben we uitzicht op o.a. de bevroren Riffelsee. Ook op dit punt ligt nog veel te veel sneeuw om echt te gaan wandelen, te wandlpaden zijn nog helmaal bedekt met en dikke laag sneeuw. Een tussenstop hier is wel erg leuk om een korte wandeling door de diepe sneeuw te maken, foto´s te maken en te genieten van de rust hier. Na 3 kwartier nemen we het volgende treintje verder naar beneden naar Riffelalp op 2211 meter. We moeten even een grote stap wagen over een grote Sint Bernard hond heen, maar dan hebben we weer ht mooiste plekje helemaal voorin het treintje, vanaf hier kunnen we een leuk filmpje maken. Vanaf Riffelalp is de sneeuw minder en is het dus wel goed te doen om het laaste stukje terug naar Zermatt te lopen. Het eerste stuk ligt er nog wat ondiepe sneeuw/ blubber van gesmolten sneeuw, maar daarna is het al snel een gemakkelijke mooie wandeling terug naar Zermatt. We hadden vanaf Riffelalp eigenlijk een andere route gepland terug naar Zermatt, maar ook deze route was nog gesloten doordat er teveel sneeuw lag en dat terwijl er dit jaar weinig sneeuw is gevallen en de warmte ook in Zwitserland veel te vroeg begonnen is. Als we het laaste stuk door het bos heen lopen, zien we nog een hertje voor ons weg vluchten. In de supermarkt halen we chili en ravioli, weer eens iets anders als fastfood.

 

08-05-07 tot 09-05-07   Zermatt naar Mainz (Duitsland)

´s Ochtends is de Matterhorn helemaal onbewolkt, dus natuurlijk lopen we eerst even naar buiten om hier wat mooie plaatjs van te maken. Om 9.30 uur nemen we een gewone trein van Zermatt naar Brig, deze trein rijdt gewoon dezelfde route als de Glacier Express. We hebben in deze trein de hele wagon voor ons zelf en de raampjes kunnen open, ook is het stralend weer, prefect dus om wat laaste mooie foto´s van besneeuwde bergen te kunnen maken. In Brig stappen we over op de Lotschberg – en centoavallibahn deze rijdt via Spiez naar Bern, een leuke route langs de laatste bergen en meren die we deze reis in Zwitserland zullen zien. In Bern zijn we nog net op tijd voor de IC die via Olten direct naar Basel rijdt, in Basel stappen we dan nog een laatste keer over op de IC via Karlsruhe naar Mainz. Op Basel Bad, net voor de grens met Duitsland worden onze paspoorten gecontroleerd en dan rijden we Duitsland in, nu komt Nederland wel heel erg dichtbij.

We zullen 13 mei weer terug zijn in Nederland, we zullen dan aankomen op het treinstation in Almere, wie had dat van te voren kunnen bedenken....

Zwitserland is geen goedkoop land, maar dit heeft een voordeel, als we dan weer terug in Nederland komen schrikken we ten minste niet zo van de prijzen hier. We hadden vooraf verwacht dat Zwitserland nog veel duurder zou zijn, maar misschien dat dit ons door de Euro best meevalt. We houden het eten simpel, fastfood, iets simpels maar gezonds uit de supermarkt of een goedkope restaurant maaltijd. We halen soms wat eten en drinken in een berghut/ restaurant, het valt ons erg mee dat deze prijzen niet of maar iets hoger liggen dan gewoon in de stad. Ook de treinpas waarmee je 8 dagen onbeperkt kunt reizen op alle treintrajecten in Zwitserland vinden wij niet duur. Het valt ons heel erg mee dat deze treinpas gewoon geldig is op heel veel prachtige trajecten, zoals die van de Glacier Express en de Bernina Express. Als je op deze trajecten reist met een speciale (toeristen) trein betaal je een kleine toeslag, maar reis met een gewone trein betaal je niets extra en rijdt je via dezelfde prachtige route. Groot voordeel ook van de gewone treinen op deze speciale trajecten is ook dat deze ramen hebben die open kunnen, dit is niet zo mooi als de panoramaramen, maar wel veel handiger. Kortom als we deze reis nog eens zouden doen, voor ons enkel nog maar gewone treinen als dit mogelijk is, dit heeft enkel voordelen. Met de Swisspass krijg je ook nog eens korting op heel veel andere bergtreinen en kabelbanen, waardoor deze ook opeens best redelijk geprijst zijn. Het rondreizen door Zwitserland met de trein is ons dus prima bevallen, het is ook leuk dat je in Zwitserland met de trein in en door heel veel kleine leuke bergdorpjes kunt komen. Wij vinden de treinen in Zwitserland prima geregeld (netjes op tijd, gaan regelmatig en je komt bijna overal) en heel betaalbaar. Het grootste gedeelte van Zwitserland is duitstalig, wij vinden de mensen in dit gedeelte van Zwitserland bijzonder vriendelijk en behulpzaam. In het franse en vooral het italiaanse gedeelte van Zwitserland hebben we het idee dat deze vriendelijkheid minder is. We weten heel zeker dat we snel nog een keer terug zullen gaan naar Zwitserland, maar dit zal dan in ieder geval in september zijn, want dan is tenminste alles geopend en is de sneeuw veel verder weg gesmolten zodat we heerlijk (meerdaagse) wandelingen kunnen gaan maken.

 

Nuttige info

Diesel: € 1,05 per liter
Internet: 5 a € 10 per uur
1 Euro = 1,62 Zwitsersefrank
1 dollar = 1,21 Zwitsersefrank
Avondmaaltijd: 25 a € 35, voor 2 personen