IJsland - April 2017 Fotoboek

Dag 1              Woensdag 26 april 2017, Uddel naar Keflavik (IJsland)

Direct na het werk rijden we door naar de P van Comfort Parking vlakbij Schiphol, we bellen van te voren en bij de parkeergarage staat het busje met een wat gehaaste chauffeur al netjes klaar om ons in 10 minuutjes naar Schiphol te rijden. We zijn maar op tijd gekomen gezien enorme drukte waarvoor gewaarschuwd werd, dus moeten we nog kort wachten voor de incheckbalie exact 3 uur voor vertrek open gaat. Daarna begint het ‘feest’ een belachelijke lange rij dwars door de hele vertrekhal heen, die hier natuurlijk niet op ingericht is, na TWEE UUR heel veel geduld hebben zijn we dan eindelijk door de security heen… Ons zal je op Schiphol niet meer zien in het hoogseizoen, als dit niet beter geregeld kan worden! We kunnen rustig doorlopen na de gates waar het boarden direct begint, scheelt dan in ieder geval wachten hier. Gelukkig is iedereen op tijd gekomen, dus netjes om 21.30 rijd het vliegtuig weg en begint een lange taxirit naar de achterste startbanen. Na een rustige vlucht van 3 uur landen we 23 uur lokale tijd op IJsland. Hier is het even zoeken naar onze tas die dit keer blijkbaar als ‘odd bagage’ werd gezien. De huurauto staat gemakkelijk voor de deur van de aankomsthal geparkeerd en in 10 minuutjes rijden we naar Bergas guesthouse in Keflavik. Hier ligt netjes volgens de beschrijving de sleutel van onze kamer klaar en kunnen we snel ons bed in.

Dag 2              Donderdag 27 april 2017, Keflavik naar Hvammstangi

Navigeren op IJsland is gelukkig erg eenvoudig, zeker mbv de GPS, al direct in het begin vinden we het landschap al bijzonder mooi en afwisselend, we maken onderweg dan ook regelmatig een fotostop. Erg leuk is ook een kort rondje om een kleine krater heen, die vlak langs de weg ligt, hier is het echt letterlijk ‘uitwaaien’, zo’n continue stormachtige wind zijn we niet gewend… Bij Hvammstangi rijden we een rondje over het schiereiland, een leuk uitstapje naar een mooie grote rots in het water en naar de plek waar in het hoogseizoen een van de grootste zeehondenkolonies ligt, zien we nu drie ‘verdwaalde’ zeehonden op een rots in het water liggen. We rijden door naar het hotel dat vlak langs de hoofdweg ligt, de Gauksmyri lodge is geheel in paardenstijl ingericht.

Dag 3              Vrijdag 28 april 2017, Hvammstangi via Myvatn naar Husavik

Na een lekker uitgebreid ontbijt rijden we naar Myvatn, de route is erg mooi en bijzonder afwisselend, (vulkanische) bergen, sneeuw, meren en steeds weer prachtige uitzichten. Bij Myvatn meer rijden we eerst naar Hverir, hier zie je bij de P al direct de stoom uit de grond komen. We lopen langs de kokende modderpoelen en stoomwolken met sterke zwavelgeur, daarna lopen we een paadje omhoog naar de top van een heuvel, met een mooi uitzicht. We lopen nog een stukje verder door naar een volgend topje waar het uitzicht nog mooier blijkt te zijn. Vanaf daar kunnen we een rondje lopen terug naar de P, een erg mooie wandeling. Daarna rijden we een klein stukje verder naar Dimmuborgir, waar we een erg leuk rondje maken tussen zwarte lavaformaties door. We eindigen een prachtige afwisselende dag bij Höfdi waar we nog een klein rondje maken, eerst door een klein bos met veel vogels en daarna na een heuveltje met prachtig uitzicht over het meer. Daarna rijden we naar Husavik waar we overnachten in het Fosshotel, veel luxer dan we gewend zijn op vakantie, met vanaf de kamer een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergen aan de overkant van de baai.

Dag 4              Zaterdag 29 april 2017, Husavik, Myvatn en Dettifoss

Ook in dit hotel een heerlijk ontbijtje, daarna rijden we over een mooie weg langs de kust, de dag begint vandaag prachtig onbewolkt en voor het eerst is de wind niet stormachtig, heerlijk! Een leuk uitstapje langs de weg naar een uitzichtpunt over de kust, besneeuwde bergen en een afwisselend waterrijk gebied bij de kust. Daarna was de bedoeling om via een onverharde weg (864) naar de Dettifoss waterval te rijden. Helaas staat aan het begin van deze weg een bordje afgesloten/ doodlopend, we doen nog een poging maar na 5 km is de weg helaas echt afgesloten… We doen nog een poging om de 862 die vlakbij ligt te nemen, het begin van deze weg is nl gloednieuw geasfalteerd, maar ws zijn ze hiermee nog niet klaar, want na een paar km komen we ook op deze weg niet verder… Helaas zit er niets anders op dan via dezelfde weg weer langs het hotel terug te rijden naar Myvatn. Bij Myvatn rijden we eerst naar Viti krater, vanaf de P zie je het nog bevroren meer in deze krater al liggen. We maken een erg leuk rondje met prachtige uitzichten om de krater heen, af en toe even zoeken naar een begaanbare route door de sneeuw en klei achtige modder. Daarna rijden we via de andere kant als nog via de 862 naar de Dettifoss waterval, hier kloppen de boekjes gelukkig wel en via een prima weg rijden we naar de P toe. Vanaf de P komen we eerst uit bij een mooie brede waterval, we denken dat dit de Dettifoss is maar dit blijkt de Sellifoss te zijn. Op zoek naar de Sellifoss op de terugweg, zien we nu wel goed de bordjes en lopen we als nog naar de Dettifoss. Al snel snappen we waarom veel minder mensen naar deze bekendste waterval lopen, de route hiernaar toen blijkt nl eigenlijk officieel nog afgesloten te zijn ivm (smeltende) sneeuw. Net als meer mensen willen wij nu toch wel graag ook echt deze waterval zien, en met een paar goede schoenen aan is de route ook goed te doen. De dettifoss is een brede waterval met een indrukwekkende watermassa die naar beneneden stort, omgeven door mooi gekleurd ijs. Ten slotte rijden we nog naar de Pseudokraters waar we nog een kort rondje door dit prachtige gebied lopen met meerdere kleine kraters begroeid met gras die uit het Myvatn meer omhoog rijzen, daarna is het weer een uurtje terugrijden naar Husavik.

Dag 5              Zondag 30 april 2017, Husavik naar Faskrudsfjordur

Vanuit Husavik rijden we nog een laatste keer naar het prachtige Myvatn meer, waar de Hverfall krater omhoog lopen en boven een rondje rondom de krater lopen met een mooi uitzicht over het meer en de prachtige omgeving. Daarna rijden we door een mooi besneeuwde omgeving richting de Oostkust, waar we onderweg nog langs een erg mooie naamloze vulkaan rijden, waar we een kort uitstapje naar toe maken. Daarna was de bedoeling om nog een stukje over een goed geasfalteerde weg het woestijnachtige binnenland in te rijden om hier een indruk van te krijgen, echter deze weg blijkt afgesloten, al hebben wij geen idee waarom een nieuwe asfaltweg hier afgesloten zou zijn…? Het wordt dus alleen een rondje om een meertje heen, op zich best een leuk rondje, door ‘het woud’ van ijsland, met een voor onze begrippen klein stukje met wat bomen langs het meer. Daarna rijden we via de kust naar Faskrudfjordur waar we lekker eten bij cafe Surmalina langs het water. De kamers van het Fosshotel liggen erg mooi langs het water.

Dag 6              Maandag 1 mei 2017, Faskrussfjordfur naar Hofn

Via een mooie kustroute rijden we verder naar Hofn met regelmatig een fotostop om van het mooie uitzicht te genieten, ondanks het wat regenachtige en bewolkte weer. Onderweg komen we meerdere keren een groepje rendieren tegen, erg mooi! We rijden even kort het dorpje Hofn in en rijden dan verder langs het Fosshotel Vatjanokull waar we vandaag overnachten. We rijden een stukje over ene gravelweg naar de Heinabergsjökull, ook hier zien we een rendier, vanwaar het een klein stukje lopen is om een indrukwekkend uitzicht te hebben op deze langzaam smeltende gletsjer en het meer dat er voor ligt. Wat een prachtige ijsformaties met bijzondere kleuren/ vormen liggen er in het meer. Daarna rijden we door naar Jokulsarlon, nog zo’n mooi plekje, alleen dan een stuk toeristischer… We eten een hapje in de auto met prachtig zicht op drijvende ijsschotsen en een zeehondje dat af en toe een kort zijn kop boven het water uitsteekt. Het meer met de ijsschotsen is erg mooi, helaas is de gletsjer wel erg ver weggesmolten waardoor deze wel erg in de verte is komen te liggen. Daarna gaan we naar de andere kant van het water, waar we een mooie wandeling langs de kust maken die bezaaid is met prachtige grote gletsjerbrokken in allerlei kleuren en vormen, ook hier kunnen we genieten van een zeehondje dat zich af en toe wat langer laat zien. Daarna rijden we nog een klein stukje naar het Fjallsarlon meer, hier wat minder ijsschotsen in het water, maar de prachtige gletsjer is hier nog dichterbij.

Dag 7              Dinsdag 2 mei 2017, Hofn naar Klaustur

We rijden naar de Flaajökull gletsjer, een klein stukje over een gravelweg en daarna een klein stukje lopen naar een mooi uitzichtspunt over de gletsjer. Via een ongemarkeerd leuk rotspaadje lopen we wat verder richting de gletsjer om te kijken of het lukt bij de gletsjer zelf te komen. Dit blijkt zeer de moeite waard, na een leuk stukje lopen komen we steeds dichterbij bij de gletsjer, tot we uiteindelijk naast/ op deze indrukwekkende ijsformaties kunnen staan, prachtig! Daarna rijden we naar het Fjallsarlon meer, waar we een klein stukje in de stromende regen lopen naar een mooi uitzichtspunt. We maken een korte lunchstop bij het Jokulsarlon, weer erg leuk met af en toe een zeehondje dat zich vanaf onze parkeerplaats laat zien. De volgende tussenstop is bij de Svinafellsjökull, een klein stukje over een onverharde weg rijden en vervolgens een prachtig uitzicht en een leuke wandeling bij nog een mooie gletsjer, wel drukker dan de eerdere gletsjers. Daarna een bezoekje aan het Skaftafell NP, een leuk rondje naar een kleine waterval omgeven door basaltzuilen, wel erg toeristisch…. Daarna verder naar Klaustur, met ook op deze route weer een mooie afwisselende omgeving.

Dag 8              Woensdag 3 mei 2017, Klaustur naar Geysir

We rijden naar Reynishverfi, waar we de auto vlakbij het zwarte strand parkeren, we lopen het strand op langs mooie hoge kliffen, als je goed kijkt zie je tussen de vele meeuwen ook papegaaiduikers op deze rotsen zitten. In de klif een grote inham met zwarte basaltzuilen en in de zee bijzonder gevormde rotsen, een leuke strandwandeling. We rijden verder naar de Solheimajökull die goed bereikbaar is over een verharde weg en na een klein stukje lopen zie je de gletsjer al liggen en kom loop je naar de rand van de gletsjer, jammer dat deze gletsjer wel erg druk is vooral ook met grote (bus)groepen die een korte gletsjerwandeling hier gaan doen. De volgende stop is bij de Skogafoss waterval, we zijn wellicht wat verwend, maar vinden dit niet de mooiste waterval. We lopen via een stalen trap heel veel treden omhoog om de waterval van boven te bekijken. De Seljalandsfoss waterval waar we daarna stoppen is wel zeer de moeite waard, doordat je een rondje achter deze waterval langs kan lopen, zeer indrukwekkend en een prachtig uitzicht! We eindigen de dag bij Geisir, waar ook ons hotel, Litli Geysir ligt, en we kunnen genieten van de Strokkur Geiser die 2/3x per kwartier een indrukwekkende hoeveelheid water de lucht in spuit, prachtig!!

Dag 9              Donderdag 4 mei 2017, Geysir

We starten met een fotomoment bij de indrukwekkende Strokkur geiser, het is nu nog lekker rustig en het weer is wederom prachtig, even geduld wordt al snel beloond met een mooi fotomoment! We rijden in een kwartiertje naar de Gullfoss waterval, ook dit is weer een mooie waterval, helaas is het geasfalteerde pad naar een mooi uitzichtpunt ‘strictly forbidden’ omdat dit gevaarlijk zou zijn?? We rijden door naar Thingvellir NP, hier lopen we eerst langs een leuke waterval, en daarna tussen vele andere toeristen naar P1 waar je de kloof ziet ontstaan. Vanaf daar lopen we langs een kerkje door een mooi waterrijk gebied richting het rustige deel van dit mooie park, waar we nog een leuk rondje lopen. We rijden nog een keer terug naar de Gullfoss waterval hopende op mooie regenbogen die er vanochtend helaas nog niet waren, de prachtige regenbogen zijn er zeker en het ‘gevaarlijke’ pad is nu wel gewoon geopend… Bij het hotel lopen we nog een stukje over een heuveltje achter het geisergebied, met een mooie uitzicht op de geiser en de omgeving.

Dag 10              Vrijdag 5 mei 2017, Geysir naar Reykjavik

In de reisbeschrijving van anderen zien we dat de Bruafoss waterval ook een bezoekje waard zou zijn, deze ligt langs de route vandaag, alleen is deze waterval niet met borden aangegeven. Even zoeken naar de juiste afslag, dit blijkt op het vakantiehuisjesterrein te zijn, we kunnen een stukje doorrijden en parkeren de auto waar we niet verder mogen rijden. We lopen richting het water en horen al snel de Midfoss waterval, een kleinere waterval met prachtig helder blauw water. Langs de rivier lopen we verder over een leuk smal paadje tussen struiken door, richting de Bruafoss waterval. Deze waterval blijkt zeer zeker een bezoekje waard, een helderblauwe, hele brede waterval, met een mooie achtergrond, prachtig! Via het vakantiepark lopen we weer terug naar waar de auto geparkeerd staat. Onderweg nog een korte tussenstop bij de Kerith vulkaan, een toeristische attractie langs de hoofdweg, waar we een klein rondje rondom het meer in de vulkaankrater lopen. We rijden verder naar Reykjadalur, daar lopen we tussen vele anderen een mooie route door een geothermisch gebied, met regelmatig wolken van zwavel. De wandeling is zo druk omdat deze uitkomt bij een natuurlijk warmtebad in een riviertje waar het gletsjerwater natuurlijk opgewarmd wordt tot een lekkere badtemperatuur. Wij lopen nog een extra rondje om een berg achter de warme rivier, hier is het al veel rustiger en het uitzicht is prachtig, vooral op een hele grote stoomwolk en kokende water/ modderpoelen in een prachtige omgeving. Volgens de GPS zou een leuk rondje mogelijk moeten zijn, de borden geven in de richting iets anders aan, we verwachten een splitsing, echter deze komt niet en eenmaal de berg afgedaald is weer omhoog lopen niet heel aantrekkelijk… We kunnen een tijdje de markering van de andere route volgen, totdat deze de rivier oversteekt, hier zoeken we zelf verder de route, vooral oppassen voor natte voeten/ gaten en soms even extra stukje om een te steile helling heen. Door het zoeken gaat het wel wat minder vlot en steeds maar hopen dat de ‘route’ door blijkt lopen. Bij een grote stoomwolk staat een soort schaapskooi en hier loopt het (GPS) pad wel weer verder, dus het laatste stukje loopt weer gemakkelijker. Een erg mooie route, en best goed te doen, en als grote voordeel dat we niemand tegen zijn gekomen op te terugweg… Daarna rijden we door naar Reykjavik waar we overnachten in het City Parkhotel net buiten het stadscentrum van Reykjavik.

Dag 11              Zaterdag 6 mei 2017, Reykjavik naar uddel

Op ons laatste dag in het prachtige IJsland willen graag nog een keer genieten van de mooie natuur hier. We rijden naar het schiereiland Reykjanes, waar ook het vliegveld ligt, hier bezoeken we eerst de solfatare velden van Seltún. Ook hier weer zwavelgeur, kokende modderpoelen, mooie kleuren en een prachtig uitzicht vanaf een heuvel waar we oplopen. De volgende stop is bij Gunnuhver, hier zijn vooral de grote stoomwolken erg mooi. Daarna nog een laatste tussenstop bij de brug die de Noord Amerikaanse en Europese tektonische platen verbindt, leuk om hierover even van Europa naar Amerika en weer terug te lopen. Daarna rijden we naar het vliegveld, waar we om 13.15 uur de huurauto inleveren en met een busje naar de incheckbalie een klein stukje verder op worden gebracht. Hier is het inchecken volledig selfservice, even wennen, maar wel handig, er is voldoende personeel om te helpen waar nodig. De vlucht is ietsje vertraagd, rond 16 uur kunnen we echt opstijgen en na 3 uur vliegen landen we even voor 21 uur lokale tijd weer op Schiphol. Hier worden we weer opgehaald door Comfort Parking, waar het parkeren niet zo comfortabel blijkt, als de deur van de bestuurderskant niet eens meer open kan om in te stappen, door het busje dat ernaast geparkeerd staat… Om 23 uur komen we weer thuis aan.