Dominicaanse Republiek Januari 2010 Fotoboek

Dag 1              Zondag 3 januari 2010, Lelystad – Punta Cana – Pueto Plata- Cabarette

Om 10.15 uur gaan we van huis weg, er is een flink pak (ong. 8 cm) sneeuw gevallen, dus eerst onze palmbomen sneeuwvrij maken en dan een mooie sneeuwwandeling naar het station, in de richting de palmbomen op de Dominicaanse Republiek. De NS heeft geleerd van de afgelopen weken en vandaag rijden zomaar de treinen allemaal en nog keurig op tijd ook, dat valt alweer mee. De trein vertrekt om 10.45 en om even voor 12.00 uur komen we aan op Schiphol. Een lange rij voor de incheckbalie van Arke Fly, we hebben via internet stoelen gereserveerd, dus hebben zeker een plekje naast elkaar, maar hier een uur staan, om alleen je bagage af te geven…. We missen een boardingpass, helaas is er (ondanks vragen) niemand die ons wijst op de apparaten waarmee je dit als nog zelf kunt doen, en de korte rij die hierbij hoort. Deze vinden we zelf, scheelt toch een halfuur in de rij staan, we kopen nog wat leesvoer en wat te lunchen en kunnen dan direct door naar de gate om in te checken. De vlucht zou om 14.00 uur vertrekken, om 14.15 sluiten de deuren, maar eerst nog even wachten op een anti-vriesbehandeling van het vliegtuig, daarna nog een stuk taxiën naar de polderbaan, om 14.45 kunnen we dan vertrekken. We blijken een gezagvoerder te hebben, die alles duidelijk en met wat humor weet te vertellen, erg leuk. Onderweg komen we een aantal keer een ‘flink hobbelige weg’ tegen. De vlucht naar Puerto Plata duurt normaal 10 uur, onderweg krijgen we 2x een halve warme maaltijd, dit breekt de tijd weer eventjes. Vlakbij de eindbestemming wordt het steeds bewolkter, dat ziet er goed uit… Op ongeveer 400 meter hoogte geeft de piloot weer volgas en gaat de neus opeens weer omhoog, we maken een doorstart, ach dat moet je ook een mee gemaakt hebben. De piloot legt precies uit waarom de landing is afgebroken (slechtzicht in combinatie met harde wind en regen), en dat we het nog 1x gaan proberen, helaas eindigt ook deze tweede poging weer op ongeveer 400 meter hoogte in een doorstart. Das nu minder, dat betekend dat we een half uur verder vliegen naar Punte Cana en daar zullen proberen te landen. Gelukkig is het weer daar beter en is het landen daar geen probleem, om 01.15 (Nederlandse tijd) staan we dus op eindelijk op de grond, helaas nog niet op de juiste plek. Ongeveer de helft van de mensen is wat eerder dan gepland want die moesten wel hierheen, gezien het weer lijkt deze bestemming ons ook wel aantrekkelijk…. Het is wachten hoe nu verder, na ruim een uur, horen we dat we toch weer terug vliegen en dat het vliegtuig bijgetankt wordt voordat we een derde poging gaan doen om te landen, het weer zou wat beter geworden zijn en de bemanning heeft toestemming om nog even door te vliegen. Het duurt nog tot na 3.15 (Nederlandse tijd) voordat we dan ook daadwerkelijk weer de lucht in gaan, nadat nog even alle stroom is uitgevallen, door overbelasting door de Airco, tja ‘soms zit het mee, soms zit het tegen’. Onderweg bedankt de gezagvoerder ons, voor het geduld op deze ‘alles behalve saaie’ vlucht, en geeft aan dat de voorspellingen gunstig zijn. Gelukkig klink de gezagvoerder nog vol vertrouwen, dit is van het cabinepersoneel minder te zeggen. Drie keer blijkt ook dit keer scheepsrecht te zijn, wel weer wat hobbelig, maar we landen om 4.15 (Nederlandse tijd), 23.15 (Lokale tijd) dan uiteindelijk toch op onze eindbestemming, 4 uur later dan gepland. De bus staat gelukkig nog wel klaar, even wachten tot dat iedereen erin zit en dan rijden we in ruim een half uur naar Cabarette. Bij de receptie is niemand, we blijken naar de receptie aan de overkant van de hoofdweg aan de zeekant te moeten. Iedereen wil graag inchecken, dus hier nog een laatste keer geduld, na een lange nacht en dan eindelijk naar bed…

Dag 2              Maandag 4 januari 2010, Cabarette

Vandaag doen we het rustig aan, na vannacht hebben we even een dagje nodig om bij te komen. We zijn wel om 8.00 uur wakker, dat krijg je als het in Nederland 5 uur later is, hierdoor zijn we mooi op tijd om even de info bijeenkomst in het hotel bij te wonen, beetje lang maar best nuttig. Daarna een lekker uitgebreid ontbijtje, met omelet, wentelteefjes, croissants, milkshake, verse vruchten en nog veel meer. We maken een strandwandeling, als het begint te regenen, gaan we weer even terug naar de kamer. Daarna lopen we door de hoofdstraat in Cabarette, één straat langs een drukke doorgaande weg, met winkeltjes en heel veel mensen die erg graag iets willen verkopen aan je. Eerst hebben we geld nodig, lastig want de meeste pinautomaten zijn leeg, maar bij de 4e automaat lukt het uiteindelijk toch. De lunch smaakt Sylvia goed, Casper is minder enthousiast. Na de lunch koopt Sylvia een paar sandalen, leuk om zelfs hiervoor te moeten onderhandelen. Daarna boeken we een excursie naar de ’28 steps waterfall’, kost via Arke $76 pp, bij Freddy tours $50 pp, maar zonder onderhandelen krijgen we een aanbiedingsprijs van $38 pp, en daar schijnt de entree van $8 pp ook bij de zitten, incl. lunch en drankjes, we zijn benieuwd wat we krijgen morgen. Tussendoor lekker wat drinken bij de bar, lekkere cocktails, alleen lastig als je wat lekkers wilt drinken, zonder alcohol. ’s Avonds eet Sylvia lekker bij het buffetrestaurant, voor Casper zit er niets bij, er is ook een italiaans/ Mexicaans a la carte restaurant, maar hiervoor moet je reserveren, dit kan dus vandaag niet meer, we reserveren direct voor morgen, dan is het Italiaanse dag.

Dag 3              Dinsdag 5 januari 2010, Quadbike el Chocco NP en paardrijden

Om 7.30 ontbijten want om 8.00 uur worden we opgehaald voor de excursie naar de waterval, van het restaurant naar de receptie (20 meter) trekken we toch maar de regenjas aan, want het stort giet. De open truck is (gelukkig) een kwartiertje te laat, want de regenbui is nu wat minder heftig geworden. Zo’n open truck is heerlijk met 30 graden in de zon, nu is het wat minder, we rijden 10 minuutjes en stoppen dan bij de hoofdvestiging van Freddy tours. Hier geven ze aan dat ze besloten hebben de excursie niet door te laten gaan, want door de regenval gisteravond is de waterval te gevaarlijk om in te gaan. We informeren naar alternatieven, het regent nog steeds, maar we willen wel graag iets gaan doen. We kiezen voor een quadbike (noemen ze hier ‘funny’ bike) tour van een halve dag, voor $70 met zijn tweeën krijgen we een privetour incl. lunch. Casper rijdt, want je moet schakelen, das niet handig met sandalen. Gelukkig zijn we goed voorbereid, dus met regenpakken aan rijden we weg, de regenpakken zijn hard nodig want al snel begint het weer te gieten. Het eerste stuk gaat over de weg, zo´n ding gaat nog best snel, jammer dat je door de harde regen weinig ziet. Dan nemen we de afslag en rijden we via een onverharde weg verder. We stoppen bij het huisje van een Dominicaanse familie, er is geen stromend water hier, wel een kleine tv en verlichting, dmv een accu en een zonnepaneel. Daarna rijden we verder, leuke onverharde wegen met hobbels/ kuilen door een mooie groene omgeving, met sinaasappels, koffieplanten, palmbomen, anijsplanten en nog meer tropische planten, wel jammer dat het weer nog niet beter wordt. In het volgende dorpje stoppen we voor wat drinken en een crackertje met lokale kaas, lekker tussendoortje. Daarna is het even droog als we naar de volgende tussenstop rijden, een mooi plekje aan een rivier, waar we mogen zwemmen, maar besluiten dat we al nat genoeg zijn geworden vandaag. We maken wat foto’s en Sylvia neemt een voetenbad en dan rijden we verder naar de lunchstop. Dit is bij een lokaal restaurantje in het dorpje waar de gids zelf woont, we mogen zelf wat kiezen uit de bakken die er staan, het wordt rijst met stoofvlees, groenten en saus van bruine bonen, erg lekker als je van stoofvlees houdt. Daarna gaat de gids even langs huis naar zijn dochtertje van nog geen 2 weken oud, daarna rijden we weer verder, in de regen. Een kort stukje over de hoofdweg, maar vooral leuke binnendoor weggetjes, vol grote plassen. Het laatste stuk rijden we vlak langs de kust, we eindigen op een prachtig plekje met palmbomen, waar het water van het mangrovebos uitkomt in de zee. Op dit mooie plekje staat een leuk barretje, waar we wat te drinken mogen nemen. Sylvia kiest voor de Coco Loco (€ 4), natuurlijk de toeristen prijs, maar wel erg leuk, er wordt een complete kokosnoot opengehakt, een klein beetje sap eruit gehaald, en daarna oa rum aan toegevoegd, de complete kokosnoot mag ik dan leegdrinken, erg lekker maar de helft is ruim voldoende. Daarna blijkt het nog een klein stukje terug rijden te zijn naar het hoofdkantoor. Het weer lijkt nu eindelijk op te klaren en Sylvia wil hier graag nog even van profiteren en vraagt of het mogelijk is nog 2 uurtjes paard te rijden ($20), dit kan nog geregeld worden. We worden eerst terug gebracht naar het hotel, waar we alle natte spullen mooi even in het zonnetje kunnen laten drogen, een uurtje later wordt Sylvia weer opgehaald voor een paardrijtochtje.

Ook dit blijkt een privé tripje te zijn, wordt opgehaald met nog 2 dames, maar die gaan quadbiken. Met paard Melena (lang haar) rijden we eerst een stukje door het dorpje heen, naar de basisschool toe, daarna rijden we richting het strand. Eerst weer een tussenstop op het prachtige plekje waar we de quadbike trip eindigden, met blauwe lucht is dit plekje toch veel mooier. Daarna rijden we verder nu echt het strand op, dit is heerlijk in galop langs/ soms door de zee heen, heerlijk om weer een keer paard te rijden, onderweg maakt de gids wat leuke foto’s. Het is duidelijk wel even geleden, want Melena luistert veel beter naar de gids, dan naar mij, ook het western rijden (met 1 hand) is erg wennen. Zeker als we niet het standaard rondje maken, maar wat verder door rijden, is het soms lastig Melena op de juiste weg te houden. Een heerlijke rit, met prachtig weer is een leuke afsluiting van deze dag, met de open truck wordt ik weer voor het hotel afgezet. ’s Avonds gaan we naar het italiaanse restaurant, hier eten we een pizza, deze smaakt prima.

Dag 4              Woensdag 6 januari 2010, Strandwandeling

Ook vandaag weer bewolkt en regenachtig, we doen het rustig aan, na weer een lekker ontbijt informeren we bij Freddy’s wat er mogelijk is voor excursies/ duiken de rest van de week. Zolang het weer zo slecht is, blijkt duiken/ snorkelen geen optie, het zicht is dan veel te slecht, ook andere excursies zijn beperkt met dit weer. We informeren nog naar het NP in de buurt van het hotel, maar de rondleiding hier is te duur, voor weinig moois, wordt ons verteld. De lunch is vandaag met oa patat, worst en hamburger, heel wat anders dan andere dagen. Na de lunch klaart het even op en maken we een strandwandeling in de korte tijd dat het droog is vandaag. We kijken op internet wat de weersvoorspelling is, das ook niet hoopvol, zaterdag wordt een hele mooie dag… Het is hier nu al voor de 3e week achtereen slecht weer, af en toe regen blijkt in deze tijd wel normaal te zijn, maar niet in deze mate. De cocktails bij het hotel (bana mama, pina colada, coco loco ed) zijn wel erg lekker, ook in de regen. We besluiten voor morgen nog een keer voor de watervallen te boeken, de kans schijnt groot te zijn dat het door gaat morgen wordt ons verteld.

Dag 5              Donderdag 7 januari 2010, Waterval

Voor de verandering, ook vandaag weer regen, de open truck is er precies om 8.00 uur, we rijden eerst langs andere hotels en dan uiteindelijk weer naar het hoofdkantoor. Hier wordt ons verteld dat de waterval vandaag wel gewoon doorgaat (er was gisteren minder regen dan 2 dagen geleden, schijnt het….). Sylvia vraagt nog of de plastic zijkanten op de truck gezet kunnen worden, maar de gids/ chauffeur blijken dit niet nodig te vinden. Dus vertrekken we in de regen in een open truck richting de waterval, er zat wel een overkapping over de truck, maar deze bleek niet bestand tegen dit soort buien, fijn over de snelweg, het is koud en nat. De omgeving is erg groen, bij Puerto Plata wordt het steeds bergachtiger, we rijden ook langs de Isabelle de Torres, deze kun je ook op met een kabelbaan, normaal is deze berg in de ochtend onbewolkt, nu ligt die als we er voor 10 uur langs rijden al helemaal in de wolken. De omgeving is best mooi, groen en heuvelachtig, helaas is het uitzicht door de bewolking minder mooi, dat betekend weinig mooie foto’s. We blijken eerst op een soort van shopping tour te gaan, op zich best leuk om te zien hoe sigaren gemaakt worden/ koffie traditioneel gezet wordt en wat andere winkeltjes in te gaan, maar als de gids iedere keer 6x zegt dat dit de kans is om iets te kopen, gaat dit toch wat irriteren. We rijden verder richting de waterval, alleen daar aangekomen, blijken ze de waterval toch gesloten te hebben, er staan meerdere bussen, het is ons niet duidelijk of zij de waterval wel hebben kunnen doen. Wij hebben in ieder geval pech, het water is te modderig/ te koud en te gevaarlijk, tja het verbaasd ons niet helemaal, maar toch wel erg jammer, hiervoor kwamen we eigenlijk. We rijden verder voor de lunch in een groter lokaal restaurant, dat vaker tours ontvangt, staat een klein buffet. Casper neemt spaghetti, Sylvia gaat voor rijst, bonen, stoofvlees en gebakken banaan. Het is even wachten voor de gids zijn bord leeg heeft, dan rijden we verder,. Onderweg word ons verteld dat we als alternatief een city tour door Puerto Plata gaan doen, geen keuze, maar hier zijn we nog niet geweest, dus het lijkt ons wel aardig. Helaas is deze zgn tour niet meer dan een stop aan de kust, best een mooi plekje maar natuurlijk geen city tour. Daarna maken we ook nog een zgn. city tour door Sosua, dit is even een rondje met de truck van de hoofdweg af, zijn we ook weer geweest. Terug in Cabarete geven we direct aan dat we ontevreden zijn over deze tour, er wordt wel geluisterd, geld terug blijkt er niet in te zitten (gelukkig was de tour ook niet zo duur). We krijgen een persoonlijk excuus briefje en een souvenir met 3 lokale drank flesjes, een aardig gebaar, maar een gedeelte geld terug had ons wel terecht geleken. ’s Avonds eet Casper een pizza, Sylvia eet weer lekker in buffetrestaurant. Morgen boeken we niets, het weer ziet er nog niet beter uit.

Dag 6              Vrijdag 8 januari 2010, Strandwandeling Cabarette

Vandaag is het bewolkt maar droog, das al een hele verbetering, we ontbijten rustig, daarna boeken we een excursie (dit keer via Arke) naar Punta Rusia voor morgen, de laatste 2 dagen van deze vakantie wordt er eindelijk wel mooi weer voorspelt. We informeren nog voor duiken vandaag, dit is mogelijk maar het zicht is minder dan 3 meter, das dan toch niet helemaal wat we willen. Dus dan vandaag nog maar weer een keer een leuke strandwandeling, in de andere richting. Met de lunch zijn we weer terug, Macaroni, patat, stoofvlees en groenten, best lekker vandaag. Daarna besluiten we de middag maar eens met cocktail op het strand door te brengen, de zon schijnt wel niet, maar ach het is in ieder geval leuk. Voor je rust lig je hier in ieder geval niet, verkopers, masseurs, haarvlechters, iedereen wil een centje verdienen op het strand, toch is even mensen kijken best leuk. We maken nog wat foto’s in de mooie groene hoteltuin, oa van een grote leguaan (in kooi), een kleine salamander, verschillende bloemen en planten. Ook proberen een foto te maken van een erg leuk klein zwart vogeltje, met kleurige staartveren, dat echter continue druk van bloem naar bloem toe vliegt.

Dag 7              Zaterdag 9 januari 2010, Snorkelen Punta Rusia

Heel vroeg gaat de wekker, om 5.30 moeten we klaar staan voor de bus, eerst nog even snel een ontbijtpakketje ophalen en dan snel de bus in want die is keurig op tijd en staat op ons te wachten. In het donker rijden we eerst naar Puerto Plata waar we nog wat mensen ophalen, we zien de zon opkomen, het beloofd vandaag een mooie zonnige dag te worden. De speedbootjes klaar om ons naar ‘Paradise island toe te varen, even je juiste verdeling zoeken voor het evenwicht en dan de vaart erin, naar een zandbank midden in de Atlantische oceaan. We zijn het eerste bootje dat even na 8.00 uur aankomt op het mini eilandje, met wat rieten hutjes erop die als bar/ schaduwplek functioneren. We eten wat fruit en een broodje uit het ontbijtpakket en dan snel de snorkelspullen aan, onderwatercamera mee en het water in.

Het blijkt echt een hele mooie snorkelplek te zijn, het zicht is zeker meer dan 10 meter , veel mooie verschillende vissen en prachtig koraal. We snorkelen heerlijk en proberen wat leuke foto’s te maken, vooral het koraal is veel mooier dan we verwacht hadden. We blijven netjes langs het rif/ de boeilijn, maar toch komt er een bootje naar ons toe dat we terug moeten/ zwemvesten om moeten. Nergens voor nodig, want ook zonder blijf je prima drijven en met zwemvest kan je niet af en toe onder duiken, uiteindelijk mogen we verder, als we wel weer richting het eiland gaan. Na een uurtje snorkelen houden we even een pauze voor een drankje, daarna snel een tweede keer lekker het water in. Dit keer komt er al snel een lokale gids met ons mee, die wat foto’s van ons maakt. Natuurlijk heeft hij brood meegenomen, de vissen die hierop af komen zijn natuurlijk prachtig, toch hebben wij liever een een snorkeltrip zonder brood. We zien een aal, Casper twijfelt of hij een zeepaardje heeft gezien, afwachten wat we op de foto’s zullen zien, en zien nog een rog zwemmen. We snorkelen weer een uurtje en gaan dan weer terug naar het eilandje waar we ondertussen lang niet meer de enige zijn, ondertussen zijn er denk ik zo’n 250 man op dit kleine eilandje, gelukkig zagen we onderwater helemaal niemand. We drinken nog wat, eten wat fruit en dan weer verder in de speedboot richting de mangrovebossen. De bestuurder van het bootje vind het vooral leuk om snel en rakelings door de bochten/ langs paaltjes te varen, voor de natuur heeft hij minder interesse. We varen een inham in waar ons wat verteld wordt over het gebied en waar we een krab over de boomwortels heen zien lopen, daarna scheuren we weer snel verder. We varen naar Punta Rusia, waar we verwelkomt worden door de 2 huispelikanen. In dit voormalige hotel zit nu een groot toeristenrestaurant, waar we lunchen, daarna even tijd om door het kleine dorpje heen te lopen. Bij het restaurant zitten nog 3 grote leguanen en wat schildpadjes, ook maken we een mooie foto als een van de pelikanen net weer komt terug gevlogen. Daarna rijden we met de bus de binnendoor route weer terug, onderweg weer een mooie groene tropische omgeving. Autorijden is hier diegene die het hardst duwt/ toetert/ de grootste auto heeft, neemt voorrang, Afrika voelde veiliger, het rijgedrag hier vinden we erg asociaal, niemand gunt elkaar een centimeter ruimte, en continue wordt getoetert. Rond 17.00 uur zijn we weer terug bij het hotel, vanavond is het weer pizzaavond, Sylvia neemt een lekker stukje kipfilet met gebakken groente. Het toetje bestaat weer uit fruit (meloen, ananas, papaya, sinaanapel) en iedere avond een ander soort taart.

Dag 8              Zondag 10 januari 2010, Strandwandeling Cabarette en dan naar Lelystad

Ook vandaag een stralend blauwe lucht, kunnen we toch nog een beetje kleur krijgen deze vakantie. We besluiten het deze laatste dag rustig aan te doen, vanavond vertrekken we weer richting Nederland, een lange nacht. Voor de verandering lopen we over het strand en zitten nog even bij de zwembadbar, voor de laatste cocktails. Als vroege avondmaaltijd halen we een paar pannenkoeken, smaakt goed. Even voor half zes stappen we in de bus naar het vliegveld, we wachten nog een tijdje op een paar mensen die missen, uiteindelijk vertrekken we toch zonder deze mensen. De bus heeft wat moeite de weg weer terug op te komen, krap, druk en niemand die elkaar de ruimte geeft, natuurlijk ook nu weer getoeter. Uiteindelijk lukt het toch en rijden we richting het vliegveld, het inchecken hier gaat erg vlot. Gelukkig vliegen we netjes op tijd om 20.00 uur weg, dit keer maken we een geplande tussenlading op Punta Cana, hier wordt schoon gemaakt/ bijgetankt. We halen hier een ijsje en nog een laatste toiletstop en dan horen we al de laatste oproep dat we snel weer het vliegtuig in moeten. Gelukkig hebben we terug wind mee waardoor we anderhalf uur dan gepland (11.30 plaatselijke tijd), in Nederland is het nog steeds wit en koud. Waar we op de heen weg dachten dat de NS wat geleerd had, blijkt nu weer het tegendeel, veel intercity’s rijden vandaag weer niet. Uiteindelijk valt het mee en zijn we met de stoptrein nog voor 14.00 uur thuis. We vonden de Dominicaanse Republiek een leuk eiland voor een weekje, helaas hebben we door de regen niet alles kunnen doen wat we van plan waren, en natuurlijk was het met mooi weer nog veel leuker geweest. In dit seizoen zouden wij de Dominicaanse republiek dan ook niet aanraden, te onzeker weer voor zo’n lange vlucht en 5 uur tijdsverschil.