Kaapverdië - September 2003 Fotoboek

Dag 1              AANKOMST SAL (KAAPVERDISCHE EILANDEN)

Op 20 september (de planning was eigenlijk 19 september maar 4 dagen van te voren hoorden we dat de vlucht 1 dag was uitgesteld), waren we om 7.30 op Schiphol, het vliegtuig zou om 9.25 vertrekken. Eerst moesten we langs de Holland Handling balie om onze tickets op te halen. Natuurlijk lagen deze er niet (ook voyagers etc. lagen er niet) en moesten de tickets met de hand uitgeschreven worden. Om 8.00 konden we inchecken en hoorden we dat het vliegtuig 2 uur vertraagd zou zijn, daarom kregen we bonnen waarmee we voor 5 euro pp zelf een ontbijtje mochten uitzoeken. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig om 12.00, de mist kreeg hiervan de schuld, maar andere vliegtuigen waren door de mist veel korter vertraagd. Om 13.05 landden we in München, hier mochten we even het vliegtuig uit en om 14.15 vlogen we weer verder. Om 17.15 lokale tijd (3 uur tijdsverschil) landden we op Sal, één van de Kaapverdische eilanden. Vanuit het vliegtuig zagen we al dat dit eiland één hele grote kale vlakke zandvlakte was. De douane hier had een lijst met mensen die al voor een visum hadden betaald, dus dit ging allemaal erg vlot, waardoor we om 18.15 al in een bus naar Murdeira toe reden. Na 10 minuutjes kwamen we hieraan, op de kaart leek Murdeira een stad, maar het bleek één groot appartementencomplex te zijn. Bij de receptie lag een brief van de duikschool klaar, we werden de volgende dag om 9.30 opgehaald. De buitenkant zag er heel verzorgd uit en ook de binnenkant van het appartement was bovenverwachting luxe. De maaltijd de eerste avond was vissoep, een stukje vlees met vette patatjes en dessertbuffet van cake en fruit toe, niet super. We hadden op een lopend buffet voor de hele maaltijd gehoopt.

Dag 2              DUIKDAG 1, FAROL FUNDO EN STO ANTAO

Het ontbijt was gelukkig wel een goed en gevarieerd buffet, na een lekker ontbijtje werden we opgehaald door een nederlandse vrouw, die voor een seizoen op de duikschool werkte. De duikschool (Manta Diving) bleek in Santa Maria te liggen, dus moesten we iedere dag 20 minuutjes heen en weer gereden worden. De duikschool lag 5 minuutjes van de zee af, dus eerst werden we met een auto naar de pier toe gereden, hier moesten over een grote, niet al te stevig uitziende, houten pier lopen naar een trappetje toe, om in de rubberen motorboot te stappen. In ongeveer een kwartiertje vaarden we naar de eerste duikplek toe, Farol Fundo. Met een koprol van de boot af, daarna via een boeilijn afdalen tot 10 meter en dan geleidelijk, langs prachtige riffen naar een maximum diepte van 18 meter. Een mooie eerste duik, het zicht was prima en we zagen allerlei prachtige soorten vissen. We reden eerst weer terug naar de duikschool, daar moesten we ons zelf zo’n twee uur vermaken, erg saai in een plaatsje waar niet te beleven is, hierna reden we weer naar de pier toe voor de tweede duik. Deze duik ging naar een in tweeën gebroken scheepswrak, van zo’n 40 meter lengte, dat rond een diepte van 10 meter lag. Dit was een prachtige duik, in en rond het wrak zwommen vissen met de mooiste kleuren, vooral de papegaaivis (groot en prachtige kleuren) en de ballonvis (hele grote vissen die soms vlak langs zwommen) waren erg mooi. We zagen een paar murenen en onder een richel van het wrakje lag een rog, ook zaten er veel trompetvissen, die vlak voor je hingen/ zwommen. We hielden een soort zeespin vast en zagen hoe een zeekonijn (soort van slak) na aanraking inkt spoot. Deze duikdag zat de flitser nog niet op het fototoestel, vandaar dat de foto’s van deze duiken wat minder mooi zijn. Het bleek dat we een ‘economy’ duikpakket hadden geboekt dus voor duiken buiten de baai moest bijbetaald worden, daar was van te voren niets over verteld! De duiken van vandaag waren gewoon binnen de baai. Weer terug bij het appartement dronken we wat bij de bar en maakten een duik in het zout water zwembad. ’s Avonds aten we kipachtig vlees met nog vettere patat en fruit toe.

Dag 3              DUIKDAG 2, PONTANHA EN 3 CAVES IN FAROL

Voor de derde duik van deze vakantie vaarden we naar Pontanha. Hier maakten we onze eerste echte stromingsduik. Direct na de koprol van de boot was de stroming al goed te voelen, je moest je goed aan de boot vasthouden om niet weg te drijven. Daarna weer aan de boeilijn naar beneden toe en toen eerst een stuk tegen de stroming in zwemmen, dat is flink hard werken! Sylvia probeerde deze duik het fototoestel, best even wennen hoe dat werkt, de flitser zat er nu wel weer op en dat maakt toch veel mooiere foto’s. Het rotsige rif was o.a. begroeid met gele koraal bloemen, we zagen weer een rog en vele andere prachtige vissen. Vandaag gelukkig niet helemaal terug naar de duikschool, bij de pier werden flessen gewisseld en na een uurtje maakten we de tweede duik, bij de 3 caves in Farol. Ook deze duik was weer een stromingsduik, maar deze duik was veel relaxter doordat we nu voornamelijk met de stroming met zwommen en elders door de boot weer werden opgehaald. Het was wel soms best lastig om als je met de stroming meegaat ergens even stil te blijven hangen om een mooie foto te maken. Onder de rotsspleten zagen we een (beetje actieve) rog en elders onder de rotsen zagen we tussen de vissen een octopus. We doken in een paar kleine grotjes vol met grote scholen visjes, op één plek zwommen we tussen twee rotsen door en zwommen de vissen echt vlak voor ons langs weg, prachtig! We vonden de duiken in de baai erg mooi en de moeite waard en besloten dat we net zo lief in de baai bleven duiken, net zo leuk en het scheelt een lang stuk varen. ’s Avonds aten we een heel rood stuk vlees weer met vette patat. Deze avond kreeg Casper heel erge diarree, dat was dus geen prettige nacht.

Dag 4               DUIKDAG 3, 3 CAVES IN FAROL EN STO ANTAO

Casper voelde zich nog steeds niet goed vandaag, dus besloot Sylvia de duiken van vandaag zonder Casper te doen. De eerste duik ging weer naar de 3 kleine grotjes in Farol, de stroming was hier vandaag veel minder sterk, je werd nu door de deining heen en weer gewiegd, dat dook wel leuk. Twee kreeften gezien, een rog, een hele grote bruine murene, een zeester en een witte zeekomkommer, de grotjes zaten weer vol met kleinere visjes. Na het wisselen van de flessen ging de tweede duik weer naar het scheepswrakje. We waren deze duik maar met zijn drieën incl. de instructeur, dus dat dook erg prettig. We doken door een aantal kleinere ruimtes in het schip heen, één ruimte zat vol met trompetvissen een andere vol met blauwgekleurde visjes, weer een erg leuke en mooie duik. Het was alleen niet prettig om zonder buddy te duiken, een buddy geeft toch een veiliger gevoel onder water. ’s Avonds at Sylvia met veel moeite zover mogelijk een bord vieze spaghetti op, Casper at twee happen hiervan op de kamer. Ook Sylvia kreeg deze nacht last van diarree.

Dag 5               DUIKDAG 4, FAROL FUNDO EN STO ANTAO

Ook vandaag voelde Casper zich nog helemaal niet lekker, na het ontbijt besloten we dat Sylvia maar weer alleen ging duiken. De eerste duik ging weer naar Farol fundo, waar we ook onze eerst duik gemaakt hadden. Een grote murene gezien en weer allerlei prachtige andere visjes. Er was hier wel weer een hele flinke stroming, met de stroming mee ging prima, maar soms was haast niet tegen de stroming in te zwemmen. De sterke stroming (die in het gebied vaak aanwezig is) is voor een keertje leuk om mee te maken, maar zorgt er wel voor dat het duiken veel minder ontspannen is. Zonder stroming duiken is toch een stuk prettiger.

Na het wisselen van de flessen bij de pier, ging de tweede duik weer naar het wrakje (de duikplek met de meeste variatie prachtig gekleurde vissen). Weer door kleinere ruimtes in het schip heen gedoken en weer een prachtige duik. Bij het opstijgen, bleek dat de stroming flink was toegenomen, éénmaal boven, bleek dat het noodweer (wind, regen en hoge golven) was geweest, een andere boot van de duikschool was naar onze boot toegevaren om te melden dat we snel naar land toe moesten. Onder water hadden we helemaal niets van de storm gemerkt. De regen was ondertussen gestopt maar de golven waren nog steeds erg hoog, dit maakte het best lastig om midden op het water van de ene naar de andere boot over te ‘stappen’. Eenmaal aan land was goed te zien hoe hard het geregend had. Vandaag met de taxi terug naar het appartement, want de duikschool was veel te druk met het veilig stellen van hun boten. ’s Avonds hadden we allebei weinig trek en we vroegen bij de bar of ze wat droge rijst voor ons konden klaar maken, dit vonden ze geen probleem, maar zelf de rijst hier was niet echt lekker.

Dag 6               DUIKDAG 5, 3 CAVES IN FAROL

Gelukkig voelde Casper zich vandaag weer iets beter, dus na het ontbijt gingen we weer met zijn tweeën naar de duikschool. Er zou vandaag weer een aantal uren tussen de duiken zitten, dus we besloten maar één duik te maken vandaag. Het was voor deze duik even zoeken naar de duikplaats, doordat de boeien verdwenen waren (waarschijnlijk door de storm van gisteren). We gingen uiteindelijk weer naar de 3 kleine grotjes toe. We zagen twee grote roggen, een kreeft, meerdere murenes, een papegaaivis en hele grote scholen kleine visjes. Gelukkig viel het vandaag weer mee met de stroming, wel was er vandaag een hele koude stroming in het water, die het soms heel fris maakte. ’s Middags spoelden we in het appartement alle duikspullen schoon, die waren snel weer droog in de hitte. We kochten in het mini winkeltje bij de receptie een zakje kippensoep en vroegen bij de bar of ze dit wilden klaar maken, een lekkere avondmaaltijd!

Dag 7 & 8           RUSTDAG EN TERUGREIS

26 september was onze laatste dag op de Kaapverdische eilanden, we hadden allebei geen zin en geen energie om (zoals we eerder wel hadden gepland om te gaan doen) het eiland zelf nog een beetje te verkennen. We bleven dus de hele dag in het appartementje slapen en tv kijken (leuk engels talig disney en filmkanaal). Aan het eind van de middag liepen we nog een klein stukje langs de zee, over de vulkanische rotsen. ’s Avonds hadden we lekker een groentesoepje in het restaurant willen eten, maar dit was wel een heel vies soepje. De rest van de maaltijd hebben we maar niet meer geprobeerd. Het restaurant was ook weer bijna uitgestorven, de sfeer werd wat verbeterd met een groepje muzikanten. Om 21.30 werden we weer met de bus opgehaald, richting vliegveld. Het vliegtuig zou om 23.30 vertrekken, maar had weer een uur vertraging en waarom? Waarschijnlijk het Afrikaanse tempo. Na 6 uur vliegen en genieten van de maaltijd in het vliegtuig, kwamen we de volgende ochtend weer in Nederland aan. Blij om weer lekker thuis te zijn! We hebben prachtig gedoken, maar verder was dit niet zo’n succes vakantie.