Zuidelijk Afrika - September 2001 Fotoboek

Dag 1

Eigenlijk zouden we om 19.15 uur vliegen, maar door de ramp in Amerika, waren we op een vlucht van ruim 2 uur eerder geboekt. We moesten om 14.00 uur op Schiphol aanwezig zijn, terwijl we pas om 15.00 uur (gewoon 2 uur van te voren) kunnen inchecken bij British Midlands. Toen dachten we nog, als dit dan alles is wat mis gaat, hebben we dat vast gehad…..

Na het inchecken bleek de vlucht vertraagd te zijn, uiteindelijk vlogen we pas om 18.45 uur (30 minuutjes eerder dan de originele vlucht). Na ruim een uur vliegen landen we op Londen Heatrow, waar we alle bagage moesten ophalen en weer opnieuw inchecken. Hierna waren we nog precies op tijd om de vlucht van South African Airways naar Kaapstad te halen.

Dag 2

Na ongeveer 12 uur vliegen kwamen we rond 10.00 uur aan op Kaapstad, hier maakten we kennis met de rest van de groep en de reisleidster. We zouden door ‘de truck’ opgepikt worden van het vliegveld, maar deze kwam maar niet, dus reden we met taxibusjes naar het eerste hostel, ‘de Lions Head Lodge’. Er was veel onduidelijkheid over of we nu wel/geen 2 persoonskamer mochten nemen, dus dan maar de 8 persoons slaapzaal. We zetten even de tassen in de slaapzaal neer en daarna namen we een taxi naar de Tafelberg. We gingen de Tafelberg op met de kabelbaan en liepen terug naar beneden. ’s Avonds kregen we met de hele groep een avondmaal in de Lions Head Lodge.

Dag 3

We gingen naar het V&A Waterfront, hier bezochten we het Two Oceans Aquarium en lazen we dat je in dit aquarium ook kon duiken. We hadden mazzel want we hadden onze duikpasjes niet meegenomen, maar binnen een uur zwommen we toch rond tussen de haaien, roggen etc.(gelukkig konden ze onze duikinstructrice nazoeken op het internet).

Na de duik gingen we met de bus naar het centrum van Kaapstad, waar we een leuke wandeling maakten. ’s Avonds aten we pizza in een pizzeria voor het hotel, Kaapstad is namelijk geen fijne stad om als het donker is nog doorheen te lopen. Gelukkig onze laatste nacht met zijn achten op een zaal.

Dag 4

Gelukkig was de tot bus omgebouwde truck er nu wel, dus ’s ochtends vertrokken we met deze truck, nadat we een mooi plekje voorin de bus uitgezocht hadden. ‘s Ochtends reden we eerst langs de pinquinkolonie van Boulders Beach en daarna naar Kaap de Goede Hoop, hier vandaan maakten we een mooie wandeling naar de lunchplek. De lunch bestond meestal uit (droog) brood met kaas, tomaat en komkommer en soms met worstjes. In de vooravond kwamen we, in de regen, aan in het Citrusdal. Hier werd de eerste maaltijd gekookt (spaghetti), deze wordt i.v.m. de regen in de bus opgegeten. (De maaltijden bestonden vaak uit gebarbecued vlees, gepofte aardappel en groente (salade, pompoen etc.) of macaroni/ spaghetti.) We kwamen er deze eerste avond/nacht direct achter dat de tentjes zo lek als een mandje waren.

Dag 5

We reden naar NamibiŽ toe, op de grensovergang kwamen we erachter dat de reisleidster geen werkvergunning voor NamibiŽ had. We overnachtten op een camping bij de Oranjerivier en konden hier al onze spullen laten drogen. Tijd voor een kanotocht op de rivier was er deze dag niet meer.

Dag 6

’s Ochtends maakten we nog even snel de kanotocht, hierna reden we snel door naar de Fish River Canyon, waar we aan het eind van de middag aan kwamen. Jammer genoeg konden we niet in de canyon afdalen, omdat er hiervoor bij de afdaling van de canyon iemand overleden was, aan de andere kant hadden we ook niet genoeg tijd gehad voor een afdaling in de canyon

Dag 7

We reden door de Namib (oudste woestijn ter wereld) en bezochten Duwisib castle. De planning was om bij Duwisib te overnachten maar de reisleidster vond dit een erg saaie overnachtingsplek, dus reden we vast door naar Sesriem (midden in het Namib Naukluft park) om daar te overnachten.

Dag 8

We stonden vroeg op om de zon vanaf ťťn van de zandduinen op te zien gaan. Hierna maakten we een indrukwekkende rondleiding door de Sossusvallei, met een enthousiaste gids. Deze wist heel veel te vertellen over het (kleine) dierenleven in de woestijn en over het ontstaan van de woestijn: De woestijn schuift steeds verder landinwaarts, doordat de duinen naar elkaar toewaaien, waardoor het water steeds minder verder het gebied in kan komen. In de Sossusvallei komt geen water meer, maar staan nog wel bomen, hier achter ligt de dode vallei, daarachter de echte woestijn. Aan het eind van de middag gingen we naar de Sesriem canyon, niet zo indrukwekkend als de Fish River Canyon, maar in deze kloof konden we ten minste wel afdalen.

Dag 9

We reden, door de Kuiseb canyon, naar de walvisbaai, waar we rond lunchtijd aankomen. In de walvisbaai zitten veel flamingo’s, jammer genoeg zitten ze erg ver weg. Hierna reden we naar Swakopmund, doordat we al eerder naar Sesriem waren gereden en dag 8 extra veel gedaan hadden konden we ons in deze stad, op een zondag, extra lang vervelen. We boekten wel vast ‘quadbiken door de zandduinen’ voor de volgende ochtend. ’s Avonds eten we bij een klein Duits restaurantje. In Swakopmund overnachten we in bungalows.

Dag 10

We gingen 's ochtends quadbiken door de zandduinen heen, ’s middags gingen we Swakopmund in en bezochten we een reptielenmuseum en een kristalmuseum. We hadden een ‘romantisch diner bij kaarslicht’ in een soort snackbar.

Dag 11

We reden, de hele dag door, naar de twijffelfontein toe en overnachten in een bush-camp (in een zandstorm) in Damaraland (UÔs Mine). Er was geen tijd meer om Twijffelfontein en het Versteende Woud deze dag nog te bezoeken

Dag 12

Doordat we de vorige dag te weinig tijd hadden, bezochten we deze ochtend de bushmen tekeningen bij Twijffelfontein, de Organ Pipes, de Burnt Mountain en het Versteende Woud. Daarna reden we door naar de cheetahfarm in Kamanjab, we moesten de lunch overslaan om nog net op tijd bij de cheetahfarm aan te komen. Op de farm hebben we ‘tamme’ cheeta's geaaid en gekeken bij het voeren van de wilde cheeta's.

Dag 13

We kwamen, een paar km. voor Etosha N.P., zonder diesel te staan en hadden geen reserve brandstof mee. Maar we hadden geluk dat we dicht bij een farm waren en binnen een uur konden we weer verder. We maakten in Etosha eerst een game drive (gewoon met de bus) naar Okaukuejo, waar we ook lunchten. (Echt lekker zaten we niet tijdens deze game drive want de reisleidster zat, zonder groot rijbewijs, achter het stuur, zodat ze hopelijk even zou stoppen met zeuren, aldus de chauffeur.) Daarna reden we verder door het park, naar Halali, waar we overnachtten. Onderweg kwamen we heel veel wild tegen; springbok, gemsbok, gnoe, olifant, zebra, hartebeest, giraf, impala, vogels, neushoorn etc. ’s Avonds gingen we bij de verlichte waterpoel van Halali kijken en zien we zwarte neushoorns en een stekelvarken.

Dag 14

’s Ochtends maken we nog een game drive en rond lunchtijd gaan we nog een keer bij de waterpoel van Halali kijken. Hier zien we een grote kudden olifanten een bad nemen, ook zien we een manke zebra lopen. Aan het eind van de middag maken we nog een game drive en zien we in de verte een leeuwin liggen. ’s Avonds gaan we weer bij de waterpoel kijken, hier zien we hoe de manke zebra komt aanlopen met een hyena aan zijn been. De zebra vlucht de waterpoel in, er komen steeds meer hyena's (uiteindelijk 6) en de zebra wordt steeds verder in het nauw gedreven en verdrinkt uiteindelijk. Bij dit hele gebeuren waren ook nog een jakhals en 2 x een neushoorn aanwezig.

Dag 15

We maken nog een laatste game drive door Etosha, om het park uit te komen en zien nog een neushoorn en een jakhals. Daarna rijden we de rest van de dag, we overnachtten bij de 'warme bronnen' (zwembaden) van Gross Barmen.

Dag 16

We rijden verder door naar Windhoek. Hier moesten we ons een paar uurtjes vermaken, maar het is zondag dus er valt niets te beleven. Hierna overnachtten we in Gobasis

Dag 17

We gingen naar de Okavango Delta in Botswana, waar we in Audi-camp overnachten.

Dag 18

Met zijn tweetjes maken we een dagexcursie de Okavango Delta in (Dit kostte veel moeite want de reisleidster ging er vanuit dat de hele groep in de Delta zou overnachten, maar hier hadden wij helemaal geen zin in.) Eerst rijden we 2 uur met deze jeep de delta in, daarna varen we in deze mokoro (uitgeholde boomstam) een paar uur door de kreekjes van de delta heen. Het is een mooie ervaring om door de delta heen te varen, maar je ziet maar een heel klein gedeelte van de delta en op een paar vogeltjes na zie je geen dieren

Dag 19

We boekten zelf een vlucht over de Okavango Delta in een 3 persoonsvliegtuigje. In het vliegtuigje zie je pas hoe mooi en groots de delta is, dit besef je niet als je hier met een mokoro doorheen vaart. Toen we terug kwamen was ook de rest van de groep terug uit de Delta en bleek dat ze alvast naar de volgende camping hadden gewild, maar dat ging niet want wij waren er niet. Maar wij hielden ons gewoon aan de planning en dan hadden ze maar goed moeten overleggen met iedereen.

Dag 20

We stonden heel vroeg op (5.30 uur) en gingen op weg naar Chobe. Ondanks het vroege opstaan, kwamen we hier maar net op tijd aan om nog een sunset boottocht te maken, doordat we tegenwind hadden. Voor ook nog een jeepsafari was dan ook jammer genoeg geen tijd meer.

Dag 21

We reden naar de Victoria Falls in Zimbabwe, waar we rond lunchtijd aankwamen. 's Middags liepen we eerst de grens van Zimbabwe over het niemandsland in. I.v.m. onduidelijkheid over visums zijn we niet helemaal tot aan Zambia gelopen. Daarna hebben we er een hele tijd over gedaan om uit te vinden hoe het nu zat met de waarde van de Zimbabwe dollar, doordat de reisleidster hier geen voorlichting over wist te geven (maar gelukkig de chauffeur en de reizigers van Djoser wel). Het bleek dat een US dollar/ gulden 4x minder waard was als je deze bij een officiŽle bank inwisselde (of dus pinde), je kon dus je geld beter inwisselen bij, niet betrouwbaar lijkende, wisselkantoortjes (die wel betrouwbaar bleken te zijn). Aan het eind van de middag boekten we voor de volgende dag een bootcruise en na een hoop gedoe met hoe te betalen boekten we ook een olifantenrit bij een klein rommelig kantoortje. (We wisselden bij dit kantoortje onze US dollars om in Zim. dollars waardoor we maar US 70 i.p.v. US 90 p.p. hoefden te betalen, dat scheelde 100 gulden!)

Dag 22

We werden 's ochtends om 6.00 uur opgepikt door een jeep voor de olifantensafari, eerst haalden we nog 3 Tsjechen op en daarna gingen we op weg naar de olifanten. Toen we het gebied met de jeep in kwamen rijden kwamen we 3 loslopende olifanten tegen, dit bleken later de olifanten te zijn waarop we gingen rijden. Deze liepen overdag gewoon vrij rond. We maakten een rit van ongeveer een uur op de rug van een olifant en kwamen onderweg een grote kudde sabelantilopen tegen. Na de olifantenrit lieten de begeleiders de olifanten allerlei trucjes doen, hierna kregen we een English Breakfast geserveerd. Net voor de lunch waren we weer terug in Victoria Falls en bezochten we de watervallen (Ook hier bleek de entree ruim 3x zo goedkoop als je je US dollars eerst inwisselde naar Zim. Dollars.) Aan het eind van de middag maakten we de Sunset Boot Cruise, we vaarden door een mooi natuurgebied heen, richting Zambia. Onder de, 2 uur durende, cruise kon je hapjes eten en onbeperkt drinken, netjes verzorgd en erg mooi voor 17 US dollar.

Dag 23

We rijden in de richting van Bulawayo, we kamperen ergens voor Bulawayo (i.p.v. op een camping grenzend aan een natuurgebied), omdat de reisleidster geen zin heeft om verder te rijden. Gelukkig hadden we Nederlands geld meegenomen, zo konden we (samen voor f 200,-) toch nog de excursie naar Matopos N.P. betalen (want onze US dollars waren op en Zim. Dollars opnemen maakte de excursie 4 x zo duur, en dat was wat overdreven).

Dag 24

We maakten, met de hele groep, met 2 grote jeeps de excursie naar Matopos N.P.

Matopos N.P. was een prachtig park met veel verschillende diersoorten en vooral de gepassioneerde gids maakte het bezoek erg indrukwekkend.

Eerst liepen we de berg op waar Cecil Rhodes lag begraven, daarna reden we naar rotsen met Bushmen tekeningen. De gids vertelde met heel veel passie en emotie over de Bushmen en hoe deze verstoord waren en worden bij het leiden van hun sociale en vreedzame leven, waarbij ze nooit meer namen van iets dan ze nodig hadden, altijd alles deelden en nooit een confrontatie aan wilden gaan. Hij vertelde hoe de Bushmen in dit gebied leefden, hoe ze door hun vreedzame en natuurlijke levenswijze steeds verder verjaagd werden tot in de woestijn en hoe een zeer mislukte poging werd gedaan om de Bushmen in 'de maatschappij' te laten integreren.

Matopos staat bekend om zijn neushoorns (die hier nadat ze weggestroopt waren, weer succesvol geherintroduceerd zijn). Maar ook nu nog doden stropers hier neushoorns voor hun hoorn (wat niets anders is als geconcentreerde nagel), ook al wordt deze uit voorzorg afgehakt, dan nog wordt de neushoorn om het laatste kleine stukje hoorn gedood (en de hoorn groeit ook gewoon weer aan). De gids vertelde ook hoe stropers te werk gingen en hoe makkelijk het is om een neushoorn te vangen, omdat ze altijd weer op dezelfde plek terugkomen (bij een waterpoel). Hij vertelde ook dat hij zelf soms achter stropers aanzit en deze zo nodig neerschiet.

We liepen ook tot op 5 ŗ 10 meter naar een neushoorn toe, onder begeleiding van de gids, erg spannend!

Dag 25

De reisroute werd aangepast (zonder dat dit goed met de hele groep overlegd was) omdat veel mensen de Seweto (krottenwijk)tour in Johannesburg wilden doen. Hierdoor moeten we door rijden tot in Pietersberg waar we pas 's avonds laat zouden aan komen. Ook wilde de meeste mensen niet kamperen, maar op eigen kosten in een hotel. Omdat wij het hiermee niet eens waren ontstond een grote discussie. Uiteindelijk is er in Pietersberg, met veel mazzel, redelijk snel een slaapplaats gevonden in een bungalow.

Dag 26

We gaan met de chauffeur mee naar een vriend van hem, erg leuk want ze hadden 6 kleine puppies en we zijn uitgenodigd om nog een keer terug te komen.

Dag 27

We missen onze vlucht in Londen (ondanks dat we gewoon op tijd geland waren) en komen we rond 13.00 uur terug in Nederland aan.